LEVE har ansvar for markeringen av Verdensdagen for selvmordsforebygging i Norge. Oppdraget er gitt av IASP (the International Association for Suicide Prevention). Mottoet fra IASP for Verdensdagen for selvmordsforebygging 2018 er: «Working together to prevent suicide» - oversatt til norsk: «Sammen for forebygging av selvmord».

Årets tema for Verdensdagen

LEVE har som tradisjon å kombinere det internasjonale mottoet med LEVEs egne verdier og føringer for markeringen i Norge. LEVE har vedtattÅpenhetsom en verdi for alt arbeidet organisasjonen gjør, både på sorgstøttesiden og ved selvmordsforebygging. LEVE har også valgt et budskap som knyttes til mottoet hvert år. Vis at du ser. Vis at du lytter. Vis at du bryr deg.Slik bevarer vi kontinuitet.

Motto og budskap for Verdensdagen 2018 er:

SAMMEN FOR FOREBYGGING AV SELVMORD
Vis at du ser. Vis at du lytter. Vis at du bryr deg.

 

 

Årets markeringer

LEVE sentralt:

Mandag 3. september:
Seminar på Litteraturhuset i Oslo, om selvmord og betydningen av tilhørighet.
Les mer her.

Onsdag 5. september:
Filmvisning av Blindsone på Gimle kino, med påfølgende paneldebatt.
Mer informasjon kommer.

Mandag 10. september:
Lysmarkering på Jernbanetorget i Oslo.
Les mer her.

Det foregår lysmarkering i andre byer også.
For lokale aktiviteter, se ditt fylkeslag 
eller i LEVEs kalender.

 

TENN ET LYS

IASP oppfordrer samtlige deltakende nasjoner om å lansere en lystenningskampanje på Facebook, 10. september. LEVE vil følge oppfordringen med en lystenningskampanje på Facebook: «Tenn et lys ved et vindu i kveld kl. 20:00». Dette gjentar vi ved hvert års Verdensdagsmarkering.

#MITTLYS

Kampanjen #mittlys på Instagram ble etablert av Unge LEVE og LEVE i 2017. Her ble etterlatte og berørte ved selvmord oppfordret til å ta bilde av det lyset de tente for den de savner, og dele det på sosiale medier med #mittlys. Resultatet ble overveldende, med flere hundre bidrag fra hele landet som både ble delt på sosiale medier og sendt som e-post til LEVEs sekretariat. Nesten 1000 mennesker delte videoen som ble laget i forbindelse med kampanjen. Den ble sett av nesten 200 000 mennesker. LEVE håper på enda større oppmerksomhet i 2018.